آشنایی با بهترین رژیم غذایی برای لاغری
آشنایی با بهترین رژیم غذایی برای لاغری

آشنایی با بهترین رژیم غذایی برای لاغری

اگر شما قصد لاغر شدن دارید ،برای این که یک رژیم غذایی مناسب داشته باشیم باید ویژگی بهترین رژیم غذایی را برای لاغری بدانیم ...

Author team

Author team

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email

در دنیای امروز با توجه به شرایط زندگی مردم، آمار چاقی بسیار بالا رفته است. خیلی از مردم به دنبال لاغر شدن هستند تا اندام بهتری داشته باشند. اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که قصد لاغر شدن دارید باید این کار را طبق اصول پیش ببرید. برای این که یک رژیم غذایی مناسب داشته باشیم باید ویژگی های بهترین رژیم غذایی برای لاغری را بدانیم.

آشنایی با بهترین رژیم غذایی برای لاغری

رژیم غذایی

بهترین رژیم غذایی برای لاغری رژیمی است که انسان را از هیچ کدام از گروه های غذایی محروم نسازد یک رژیم غذایی باید شامل تمامی گروه های غذایی باشد. نکته قابل اهمیت درباره رژیم های غذایی این است که بر اساس ویژگی های فردی، شخصی که از آن رژیم استفاده می شود طراحی شود. رژیم غذایی باید به گونه ای باشد که هیچ وقت کسی که رژیم گرفته است احساس گرسنگی نکند. یکی از نکات دیگری که برای رژیم غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است این است که به اندازه کافی کالری دریافت شود. بیشترین کالری از مواد غذایی زیر تامین می شود::

●     میوه های تازه
●     غلات کامل
●     حبوبات
●     آجیل های پر پروتئین بدون چربی
●     سبزیجات تازه

 

غذاهای بی کیفیت

کالری هایی که از غذا هایی همچون قند ها و چربی های مضر به دست می آیند بسیار کم کیفیت هستند. این مدل مواد غذایی، خوراکی های بدون کیفیت هستند که ارزش غذایی بسیار کمی دارند و مواد غذایی مغذی در آنها وجود ندارد. غذاهایی که  کیفیت پایینی دارند شامل غذا های زیر می شود.

●     سوسیس
●     بیکن
●     کیک
●     پنیر
●     کوکی
●     دونات
●     نوشیدنی های انرژی زا
●     نوشیدنی های میوه ای
●     بستنی
●     پیتزا
●     نوشابه

میزان کالری یک غذا، مقدار انرژی است که در آن غذا ذخیره شده است. کالری هایی که از غذا دریافت می کنیم از طریق انجام کار هایی مانند فکر کردن و  راه رفتن مصرف می کنیم. به طور معمول یک شخص برای این که بتواند وزن خود را ثابت نگه داشته باشد باید 2000 کالری دریافت کند. البته شایان ذکر است که میزان کالری مورد نیاز برای هر فردی متفاوت است و این مقدار به عواملی چون سن، وزن، قد، سطح فعالیت بدنی و جنسیت بستگی دارد. کسانی که فعالیت زیادی انجام می دهند و به طور مرتب ورزش می کنند نسبت به افراد دیگر کالری بیشتری باید دریافت کنند و همچنین آقایان به کالری بیشتری نسبت به خانم ها احتیاج دارند.

مقدار کالری مورد نیاز در بهترین رژیم غذایی برای لاغری

بهترین رژیم غذایی

ما برای آن که با بهترین رژیم غذایی برای لاغری به طور کامل آشنا باشیم و اطلاعات خوبی در مورد آن به دست بیاوریم باید میزان کالری مورد نیاز برای اشخاص مختلف با شرایط متفاوت را بدانیم. قصد داریم میزان کالری مورد نیاز را برای شما بیان کنیم::


●      کودکان ۲ تا ۸ سال: ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ کالری
●      دختران ۹ تا ۱۳ سال: ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ کالری
●      پسران ۹ تا ۱۳ سال: ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری
●      خانم های فعال در سنین ۱۴ تا ۳۰ سالگی: ۲۴۰۰ کالری
●      خانم های بی تحرک در سنین ۱۴ تا ۳۰ سالگی: ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری
●      آقایان فعال در سنین ۱۴ تا ۳۰ سالگی: ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ کالری
●      آقایان بی تحرک در سنین ۱۴ تا ۳۰ سالگی: ۲۰۰۰ تا ۲۶۰۰ کالری
●      خانم ها و آقایان فعال بالای ۳۰ سال: ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری
●      خانم ها و آقایان بی تحرک بالای ۳۰ سال: ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ کالری


برای ساختن ماهیچه ها و آب کردن چربی ها و پیشگیری از بیماری ها و بهتر شدن عملکرد بدن به یک رژیم غذایی متعادل نیاز دارد. اگر یک انسان رژیم غذایی مناسبی نداشته باشد و مواد مغذی دریافت نکند بدنش ضعیف می شود و در معرض بیماری هایی قرار می گیرد. بیماری هایی مانند عفونت ها قرار می گیرند. به طور مثال اگر کودکی به اندازه کافی مواد غذایی مناسب دریافت نکند دچار سوء تغذیه می شود و این مسئله پیامد هایی دارد از جمله ضعف در تحصیل.
در دنیای امروز که آمار چاقی زیاد شده است آمار بیماری ها هم افزایش پیدا کرده است. ریشه بعضی از بیماری ها در چاقی است بیماری هایی مانند سرطان، سکته قلبی، کبد چرب، چربی خون و فشار خون. بیماری هایی که ناشی از چاقی هستند به قدری گسترش یافته اند که در آمریکا 4 عامل اصلی مرگ یکی از همین بیماری هاست. 4 علت اصلی مرگ در آمریکا موارد زیر هستند::


1.    بیماری های قلبی
2.    سرطان
3.    سکته مغزی
4.    سرطان

نکات مهم در بهترین رژیم غذایی برای لاغری

ما برای آنکه بتوانیم بهترین رژیم غذایی برای لاغری داشته باشیم باید نکاتی را رعایت کنیم::

1.    غذا را به آرامی بجویم. اصلا تند غذا نخوریم و سعی کنیم غذا خوردن مان آهسته باشد.
2.    سعی کنیم از لقمه های کوچک استفاده کنیم و از خوردن لقمه های بزرگ پرهیز کنیم.
3.    قاشقی که به کمک آن غذا می خوریم قاشق بزرگی نباشد و تا حد امکان از قاشق های کوچک استفاده نماییم.
4.    حتما بعد از آن که ظرف غذای مان به اتمام رسید از سر سفره بلند شویم. اگر بعد از تمام شدن غذای مان سر سفره بشینیم احتمال این که وسوسه شویم و دوباره غذا بخوریم زیاد است.
5.    از خوردن آب غافل نشویم. آب هم یکی از نیاز های اصلی بدن انسان است و هم به سوختن چربی ها کمک می کند.

نمودار دایره ای

1.    پروتئین: پروتئین یک ماده بسیار مغذی است که به عملکرد بهتر مغز کمک زیادی می کند. پروتئین ها به دو دسته حیوانی و غیر حیوانی تقسیم می شود. پروتئین های غیر حیوانی شامل آجیل ها و لوبیا ها می شود. پروتئین حیوانی های شامل گوشت ها می شود.
2.    چربی ها: باید سعی کنیم غذا ها را به طور کامل در روغن سرخ نکنیم. چون کالری غذا را بالا می برد و این کالری، کالری مضر است.
3.    لبنیات: لبنیات دارای کلسیم و ویتامین D و سایر مواد های مغذی می شود. البته درون لبنیات چربی ها هم وجود دارند اما نکته مهم این است که چربی های لبنیات چربی های مفید هستند.
4.    غلات: بهتر است به جای استفاده از نان سفید و پاستا ها از نوع سبوس دار آن ها استفاده کنیم اما امروزه آرد سفید کاربرد بیشتری دارد که این نوع آرد زیاد مناسب نیست چون ارزش غذایی آن ها کم است.
5.    سبزیجات: سبزیجات اصلی ترین منابع مواد معدنی و ویتامین ها هستند. معمولا سبزیجاتی که رنگ آنها تیره تر است مواد مغذی بیشتری دارند.
6.    میوه ها:  میوه ها قند زیادی دارند اما استفاده از قند آن ها بهتر از استفاده از قند های دیگر است. میوه ها را می توان به عنوان میان وعده مصرف کرد و از مواد مغذی آن ها بهره برد.

Author team

Author team

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در email